نماد اعتماد
به منظور اعتماد سازی کاربران در هنگام مراجعه به سایتها و فروشگاه های اینترنتی و در راستای توسعه تجارت الکترونیک براساس این اعتماد و اطمینان که نسبت به روند تجارت الکترونیک در کاربران ایجاد می شود و از طرف دیگر جرایم اتفاق افتاده در زمینه خرید از فروشگاه های اینترنتی، مراجع قانون گذار به این فکر افتادند که بتوانند استاندارد و نشانی برای امن بودن این خرید ها ایجاد نمایند.
نماد اعتماد الکترونیکی یا ای نماد، نشانهای است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیک وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران به عنوان تاییدیه به کسب و کارهای مجازی (کسب و کار اینترنتی و موبایل) مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها داده می شود؛ این نماد پس از بررسی درگاه (وبسایت) و احراز هویت و صلاحیت مالک (حقیقی یا حقوقی) آن برای مدت یک سال صادر میگردد.
درواقع این نماد مجوز فعالیت شما در کسب و کار اینترنتی است.
مهم ترین علل اخذ نماد برای وب سایت:
- نماد اعتماد وب سایت شما را یک سایت رسمی و معتبر معرفی خواهد کرد.
- می توانید برای وب سایت خود درگاه بانکی از بانک های کشور بگیرید.
- می توانید با اداره پست وارد قرارداد شوید و سیستم تحویل در محل داشته باشید.
- می توانید از کلیه سرویس های دولتی که برای کسب و کارهای اینترنتی ارائه می شود استفاده کنید.
نماد اعتماد در حال حاضر در 2 حالت وجود دارد:
نماد اعتماد یک ستاره: پس از اعطای نماد موقت فرایند بررسی فروشگاه جهت دریافت نماد دائم آغاز میشود. اعطای نماد دائم، مستلزم احراز مجموعهای از معیارهاست.
نماد اعتماد دو ستاره: فرایند اعطای نماد دائم دو ستاره از لحاظ معیارهای ارزیابی کاملاً مطابق با نماد اعتماد تک ستاره است. تنها تفاوت الزام فروشگاه برای نصب گواهی امنیت SSL در وب سایت فروشگاه است.
باتوجه به اینکه امروزه دنیا با تغییرات سریعی روبرو است ، وب سایتهای اینترنتی روزبهروز در حال افزایش هستند و امنیت آنها اهمیت بسیاری دارد.در همه وب سایتهای اینترنتی اطلاعاتی بین وب سایت ( به عنوان سرویسدهنده ) و بازدیدکننده (به عنوان سرویسگیرنده ) در حال تبادل است. بنابراین استفاده از گواهینامه SSL اهمیت پیدا می کند. همان طور که در پست امکانات جدید ایونت سنتر در ورژن 1.14.3 گفته شد، وب سایت ایونت سنتر دارای گواهینامه SSL می باشد که یکی ازپیش نیازهای اخذ نماد اعتماد دوستاره است.
مجوز ساماندهی وزارت ارشاد
نماد رسانه یک نماد دیجیتال است که به تمامی پایگاه های اینترنتی که مراحل احراز هویت خود را طی کرده باشند و مجوزهای لازم برای فعالیت را دارا باشند، اعطا می شود که کاربران با مشاهده این لوگو از اطمینان خاطر نسبی از مورد تایید بودن محتوای پایگاه ها برخوردار خواهند شد.. این لوگو در صفحه اول رسانه ها قابل مشاهده خواهد بود.
سایت ساماندهی به منظور ثبت اطلاعات مدیران پایگاه های اینترنتی ایرانی تشکیل شد، همچنین این پایگاه به عنوان مرجع احراز هویت مدیران پایگاه های اینترنتی در کارگروه تعیین محتوای مجرمانه مورد استفاده قرار می گیرد. به استناد این تبصره اگر پایگاهی حاوی محتوای مجرمانه باشد و در صورتی که که مشخصات مدیر پایگاه در ساماندهی ثبت شده باشد، چنانچه وی در اسرع وقت نسبت به حذف محتوای مجرمانه اعلام شده از پایگاه خود اقدام نماید، پایگاهش فیلتر نخواهد شد.
این لوگو در دو حالت وجود دارد:
- موقت
به متقاضیانی که درخواست اعطای لوگو داده باشند و تعهدنامه الکترونیکی را نیز تکمیل کرده باشند یک لوگوی موقت اعطا می شود. اعتبار این لوگو ۳ ماهه بوده و متقاضی می بایست ظرف سه ماه مجوزهای لازم برای فعالیت را دریافت نماید. - دائم
به متقاضیانی که تمامی شرایط دریافت لوگو را داشته باشند این لوگو اعطا می شود. اعتبار این لوگو ۶ ماهه بوده و پس از درخواست مجدد متقاضی و احراز شرایط تمدید می شود.
دارا بودن مجوز ساماندهی وزارت ارشاد نشان دهنده دو موضوع مهم است:
- هویت متصدی این رسانه برخط احراز شده است.
- متصدی این رسانه برخط صلاحیت فعالیت در این زمینه را دارا است.